Pilates
My Body And Mind

Pilates

Ook tijdens Pilates zoeken we naar de juiste balans tussen inspanning en ontspanning. In tegenstelling tot wat je vaak in andere Pilateslessen ervaart, starten we bij My Body & Mind met een ontspanningen, waarna we het lichaam rustig activeren. Pilates is een heerlijke manier om even niet aan de dagelijkse dingen te denken. Je hebt alle focus nodig om de oefeningen goed uit te voeren, op de juiste manier te ademen en de juiste spieren aan te sturen. Na de les heb je lichamelijk hard gewerkt, maar heb je ook echt even je hoofd leeg gemaakt en waardoor je heerlijk tot rust gekomen bent. 

My Body And Mind

Voor iedereen toegankelijk en uitdagend

Iedereen kan op zijn of haar niveau aan de slag. Of je nou net begint of al jaren Pilates doet. Wij kunnen zo differentiëren dat de lessen voor iedereen toegankelijk en uitdagend zijn.

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt zijn. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen. Het hele lichaam is betrokken bij Pilates, maar je traint vooral je rompstabiliteit oftewel je “core”. Met “core” wordt je romp bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke “core” vermindert het risico op blessures. Daarnaast ligt de focus op het gebruik van de bekkenbodemspieren. We trainen bij Pilates dus niet alleen de grote spieren, maar juist ook de kleine spieren die voor stabiliteit zorgen.

Joseph Pilates

Joseph Pilates noemde zijn methode “Contrology” omdat hij ervan overtuigd was dat zijn oefeningen de mentale vermogens gebruiken om de spieren te beheersen. De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen. Hij ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bedoeling het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, beval hij een aantal oefeningen aan met de nadruk op gecontroleerde precieze bewegingen. Die moesten de gewonde soldaten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen.

Bekkenbodemklachten

Deze lessen zijn uitermate geschikt voor mensen met bekkenbodemklachten. Je leert de spieren in de bekkenbodem bewust te gebruiken en dat kan een heel positief effect hebben op verschillende klachten. Veel vrouwen houden tijdens of na de zwangerschap bekkenbodemklachten zoals ongewild verlies van urine of ontlasting, heel vaak naar het toilet moeten of verzakking van de blaas, baarmoeder of de darmen.

Betere ademhaling

Doordat je bewuster wordt van je ademhaling, krijg je een betere ademhaling. Door op een andere manier te ademen en de volledige capaciteit van je longen te benutten, neem je meer zuurstof op in je lichaam. Je lichaam heeft zuurstof nodig om te kunnen functioneren, een betere en efficiëntere zuurstofopname is om tal van redenen goed voor je lichaam.

Meer energie

Cellen hebben zuurstof nodig om energie in je lichaam aan te maken. Als je meer zuurstof in je lichaam hebt, krijg je simpel gezegd dus ook meer energie tot je beschikking. Door dieper en rustiger adem te halen, neemt het zuurstofgehalte in je hersenen toe en worden gifstoffen afgevoerd. Dat helpt tegen vermoeidheid en slapeloosheid.

Beter immuunsysteem

 Als je je bewuster bent van je ademhaling en een gezonde levensstijl hebt, dan zullen voedingsstoffen en zuurstof makkelijker je organen bereiken. Je organen kunnen daardoor beter functioneren, en je lichaam wordt beter weerbaar tegen ziektes. Je wordt minder vatbaar voor stress, kunt je hoofdpijn verminderen en je bloeddruk verlagen.

Stress vermindering

Door tijd te besteden aan meditatie en ademhalingsoefeningen, wordt het cortisolgehalte in je bloed lager. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Door je longen met frisse lucht te vullen, word je bovendien rustiger, en ben je beter in staat om beslissingen te nemen en de uitdagingen van alledag aan te gaan.

Zelfvertrouwen

Lichamelijk sterker worden en je spiritueel ontwikkelen zijn twee belangrijke factoren die een positieve invloed hebben op je zelfbeeld en je levensstijl. Door de lichamelijke activiteit krijg je bovendien vanzelf meer controle over je lichaam en je gedachten en ook je houding zal positief veranderen. Dat zal de kwaliteit van je leven ten goede komen.

Gezondere leefstijl

Je krijgt meer energie en bent gemotiveerder bent om gezond te eten en een gezonde levensstijl vol te houden doordat de verbinding tussen jezelf en je wilskracht versterkt wordt. Er zullen momenten zijn tijdens de meditatie waarop je zo geconcentreerd bent dat je in staat bent om jezelf aan te moedigen en nét een stapje verder te gaan.

FAQ

My Body And Mind

Welke les kan ik volgen als proefles?

In principe kun je alle lessen volgen als proefles, ook wanneer het je eerste kennismaking met Yoga, Pilates, Mobility, BBB of de Total Body Workout is. Alle zijn voor ieder niveau toegankelijk. Alleen de 3 weekse Aerial Yoga lessen zijn een uitzondering. Er worden ook losse Aerial Yoga lessen aangeboden die wel als proefles te boeken zijn.

Wat kan ik van de leslocatie verwachten?

Onze studio bevindt zich binnen Kazerne12, het nieuwste centrum voor gezondheid in de gemeente Venlo. Naast onze Body & Mind ruimte maken wij wanneer het weer het toelaat ook regelmatig gebruik van het kunstgrasveldje in de binnentuin van het pand. Enkele lessen vinden plaats in de Denzz studio i.v.m. gebruik van de spiegel.

Hoe groot zijn de lesgroepen?

My Body & Mind - Yoga en Pilates studio is een small group studio. Dat betekent dat onze groepen niet groter zijn dan 12 personen. In verband met Corona hebben we het aantal teruggebracht naar 9, zodat iedereen voldoende afstand kan houden.

Hoe lang duurt een les?

Alle Yoga, Pilates en mobiliteitslessen duren één uur. BuikBillenBenen en de Total Body Workout zijn intensieve lessen van 30 minuten. Onze specials (die meestal in het weekend plaatsvinden) duren meestal anderhalf en soms twee uur.

Wat is jullie kledingadvies?

Wij adviseren kleding die lekker zit, waar je makkelijk in kunt bewegen en waar jij je fijn in voelt. Veel mensen dragen leggings of een strakkere sportbroek. Het fijne daarvan is dat de docent goed kan zien of je de juiste bewegingen maakt. Draag tijdens Aerial Yoga altijd een lange broek en een shirtje met mouwtjes.

Wat moet ik meenemen?

Neem altijd een grote handdoek en een flesje water mee. Je mag uiteraard je eigen mat, blokken, dekentje, yogakussens of yogadoek meenemen, maar alles is in de studio aanwezig. Als je het fijn vindt om de kussens of blokken af te dekken neem extra handdoeken mee. De matjes worden na elke les gereinigd.

Welke andere faciliteiten zijn er?

Op de eerste verdieping bevinden zich de kleedruimtes met douche en de kluisjes. Voor of na de les kun je altijd aan de grote tafel plaatsnemen om een lekker koffie of thee te drinken of een stukje fruit te eten. Kazerne12 zelf biedt tal van andere disciplines, neem een kijkje op de website www.kazerne12.nl.

Wat is de routebeschrijving?

In tegenstelling tot wat de navigatie aangeeft, bevindt Kazerne12 zich aan de achterkant van nummer 10. Je berijkt het pand via het kazerneterrein. Wanneer je vanuit Blerick komt, ga je onder station door. Ga op de rotonde rechtsaf en volg de bordjes "Kazerne12". 

My Body And Mind

Boek een proefles

Wil je graag een proefles komen volgen? Maak dan een account aan in Eversport, kies de les die je graag zou willen volgen en boek jouw proefles. We zien je graag in onze studio.

Aerial Yoga
Follow Us
Adres

Kazernestraat 12
5928NL Venlo

Telefoonnummer

06-48979545

Vragen? 

Neem contact met ons op

"My yoga. My practice is just that; my practice. It’s my time to feel alive, calm and connected."